دلایل اهمیت نام تجاری:

از دیدگاه تولید کننده و مصرف کننده دلایل زیر را می توان برای اهمیت نام تجاری ذکر نمود:

  • تسهیل شناسایی محصول: مشتری می تواند محصول را از طریق نام تجاری به جای توصیف شرح خصوصیات محصول خریداری نماید. بنابراین، نام تجاری موجب تسهیل سفارش و خرید کالا می شود.
  • اطمینان از مطلوبیت سطح کیفی محصول یا خدمت ( عرضه کالا با کیفیت بالاتر)
  • مسئولیت شرکت در قبال محصول: شناسایی تولیدکنندگان محصولات بدون نام تجاری (ژنریک) به آسانی و مستقیم امکان پذیر نیست.
  • کاهش مصرف زمان مقایسه قیمت ها.
  • استفاده از تبلیغات به منظور تداعی ذهنی نام تجاری و ویژگی های مطلوب آن در فکر خریداران.
  • نقش بندی بازار و ارائه خدمت به مشتریانی که جزء بازار هدف شرکت هستند.
  • کاهش ریسک خرید محصولات
  • تسهیل فرایند معرفی و عرضه محول جدیدبه بازار( افزایش نوآوری و ابداع در محصولات).

خلاصه مزایای نام تجاری را می تواندر قالب نمایشگر شماره 1-2 ارائه نمود.

 

 

 

 

 

 

 

اهمیت و مزایای نام تجاری

اطمینان
مسئولیت
 

کاهش ریسک

 

 

کاهش زمان

تسهیل شناسایی محصول
عرضه محصول جدید
بخش بندی

 

تبلیغ محصول

 

 

دلایل اهمیت نام تجاری:پایان نامه نام تجاری ونگرش مصرف کننده از محصول جدید

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایشگر 1-2. مزایای نام تجاری    منبع: جلالی، سید مهدی(1389)

 

 

  • نقش هایی که نام تجاری برای مصرف کننده بازی می کند ، عبارتند از:
  • شناسایی منبع محصول[1]
  • انتساب مسئولیت به سازنده محصول
  • کاهش دهنده ریسک
  • کاهش دهنده هزینه جستجو[2]
  • تعهد[3]و پیوند [4] با سازنده محصول
  • ابزار نمادین[5]
  • نشانه کیفیت
  • و از سوی دیگر نقش هایی که نام تجاری برای شرکت بازی می کند عبارتند از:
  • وسیله ای است برای شناسایی تا جستجو و ردیابی[6] را آسان کند.
  • وسیله ای برای نگهداری قانونی از ویژگی های منحصر بفرد است.
  • نشانی از سطح کیفی برای ارضای مصرف کننده می باشد.
  • منبع مزیت رقابتی
  • منبع منافع مالی (کلر،2008)

به عقیده کاتلر(1385) هم وجود نام تجاری مزایای بسیار زیادی برای شرکت ها دارد که موارد زیر از آن جمله اند:

  • وجود نام تجاری سبب می شود فروشنده ساده تر و راحت تر سفارش بدهد و پیگیری این سفارش هم در صورت بروز مشکل راحت تر انجام شود.
  • وجود نام تجاری بر روی کالا از ویژگی های منحصر بفرد کالا مراقبت های قانونی به عمل می آورد. در غیر این صورت رقبا به راحتی از این ویژگی ها تقلید خواهند کرد.
  • تعیین نام تجاری فرصت جلب مجموعه ای از مشتریان وفادار و سود آور را در اختیار فروشنده قرار می دهد.
  • تعیین نام تجاری به فروشنده در قسمت بندی بازارها کمک می کند.
  • نام تجاری قوی اعتلای تصویر ذهنی شرکت را به دنبال دارد و این سبب می شود که شرکت راحت تر نام های تجاری جدید را عرضه کند و راحت تر هم این اقلام عرضه شده مورد پذیرش واسطه ها و مصرف کنندگان قرار می گیرد.

از طرفی دیگر مصرف کنندگان هم به این دلیل خواهان نام تجاری هستند که این امر سبب شناسایی تفاوت های کیفی می شود و خرید را برای آن ها آسان و راحت تر می گرداند.

[1] Source of product

[2] Search cost

[3] promise

[4] bond

[5] Symbolic device

[6] tracing